Saturday, August 13, 2011

What U Give U Get Back. InsyaAllah

Pernah tak rasa berkobar2 semangat nak buat kerja yg diamanahkan utk kita? Dan pernah tak rasa sangat2 keciwa krn org disekeliling kita x support langsung usaha kita?

Saya bukanlah org yg sgt rajin yg sanggup offer diri utk buat sesuatu kerja ttp kalau diberi satu tugas saya akan cuba buat yg terbaik supaya saya puas hati & bangga dgn diri saya.

Saya pernah merasa sgt2 keciwa & marah sbb org2 yg sepatutnya buat kerja dgn saya x pedulikan projek yg sepatutnya kami jlnkan. Kalau ikutkan hati mmng saya rasa nak buat derk jugak macam yg partner saya buat. Biarlah projek tu x jalan kalau cuma saya saja yg terhegeh2 nak jayakannya. Tapi akhirnya saya pilih utk teruskan usaha saya. Peduli apa dgn partner saya yg x bertanggungjawab tu. Knp mesti saya ikut perangai mereka2 yg akhirnya saya sendiri akan rasa x senang hati & bersalah.

Alhamdulillah Allah jdkan saya sbg insan yg tahu malu, & bukan berhati kering. I'm remind myself yg saya membawa nama sekolah utk apa saja tugas yg saya buat. Kalau baik usahanya InsyaAllah baiklah hasilnya utk sekolah saya. Saya bukan org yg gilakan jawatan & pangkat. Kalau tak sudah pasti saya terima jawatan sbg Penyelaras & mengisi borang memohon kenaikan pangkat sbg Penolong Kanan. Saya cuma mahu buat kerja yg tlh diamanahkan kpd saya dgn sebaik mungkin. Saya juga rasa tidak adil utk saya ambil sikap sambil lewa bila ada kwn2 lain yg turut sama berusaha untuk menjayakan program tersebut walau hanya segelintir. Alhamdulillah... dgn mengambil keputusan utk x bersikap lps tgn & berputus asa saya mendapat ganjarannya utk diri saya. Walupun secara khusunya nama sekolah naik.. tapi saya bangga & sgt2 bersyukur krn saya adalah antara org2 penting belakang tabir yg mencantikkan prog itu hingga org2 di depan tabir blh tersenyum lebar & bangga. Biarlah org x nampak saya yg dibelakang tabir itu krn sy berkerja utk kepuasan diri saya & bukan utk pandangan mata org lain. sekurang2nya saya rasa lega bila saya mati nanti saya tlh selesaikan antara amanah yg org berikan pd saya dgn baik.

Bila kita bekerja LillahiTaala, InsyaAllah akan dibalas cuma cepat atau lambat sahaja. Saya rasa sgt2 terharu bila saya bertukar tempat kerja.... saya meninggalkan nama yg baik & disebut2 betapa kehilangan saya itu sgt2 dirasai. Bohonglah jika saya mengatakn saya tidak rasa bangga. Saya sangat2 bangga & berpuas hati krn saya tlh memudahkan semua org sepanjang saya berada di sana. Kita hidup bukanlah lama, biarlah nama kita yg baik sentiasa disebut2 org. Menyebut nama kita org akan sebut dgn senyuman & kebaikan kita menjadi teladan utk org lain. InsyAllah.

No comments:

Post a Comment